Saturday 25 February 2017

Dr Mohammed Obaidullah Forex Peace

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La raison pour laquelle aucune monnaie réelle ne change jamais de mains, comme il le serait généralement après un cycle de 24 à 48 heures, est qu'un courtier forex ferme réellement tous les comptes à minuit, puis les rouvre rapidement. Les courtiers fournisseurs de liquidité, généralement les banques, facturer des frais de swap basé sur le différentiel d'intérêt net entre les pays impliqués dans la paire de devises. Ces frais sont supprimés sur les comptes islamiques, mais il peut y avoir une restriction sur combien de nuits la position ouverte peut exister. Encore une fois, les questions religieuses peuvent dicter une approche différente, mais vous pouvez être assuré que le courtier va récupérer ses coûts grâce à un mécanisme. Pourquoi Gharar est si important Forex courtiers ont évidemment trouvé un moyen facile de contourner les préoccupations au sujet du concept d'intérêt, ou Riba, que les musulmans peuvent avoir. Le second terme, cependant, qu'être Gharar, n'est pas aussi facile à traiter ou à éliminer. Tous les forex trading implique de spéculer dans un marché volatile où les rendements et les résultats sont très suspects. Les juristes islamiques ont eu le plus de difficulté avec ce concept. Toute transaction sur le marché des produits financiers dérivés touchera naturellement Gharar et, pour cette raison, le négoce de contrats à terme, de contrats à terme, d'options, de vente à découvert ou de spéculation en général où le doute ou l'incertitude entoure la valeur de livraison future d'un actif sous Et la définition d'un dérivé, est suspect. Pour cette raison, chacun de ces articles est interdit par la plupart des interprétations de la charia, mais la négociation sur le marché au comptant, cependant, est autorisée, au moins, une fois de plus, par la majorité des juristes qui opine sur cette question. 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Les islamistes qui envisagent de négocier activement des devises étrangères sont conseillés de faire des recherches sur le matériel sur le commerce de forex et de déterminer par eux mêmes si cette activité est jugée admissible par leurs interprétations de leurs propres normes religieuses. Après cette revue interne est terminée, le meilleur endroit pour commencer à chercher des offres diverses compte islamique est parmi les courtiers que nous avons énumérés ci dessus. OptiLab Partners AB Fatburs Brunnsgata 31 118 28 Stockholm Suède Le trading de devises à la marge comporte un niveau de risque élevé et peut ne pas convenir à tous les investisseurs. Le haut degré de levier peut travailler contre vous ainsi que pour vous. Avant de décider d'investir en devises, vous devriez considérer attentivement vos objectifs de placement, votre niveau d'expérience et votre appétit pour le risque. Aucune information ou opinion contenue sur ce site ne doit être considérée comme une sollicitation ou une offre d'achat ou de vente de devises, d'actions ou d'autres instruments ou services financiers. Les performances passées ne constituent pas une indication ou une garantie de performance future. Veuillez lire notre disclaimer légal. Copie 2017 OptiLab Partners AB. Tous droits réservés. MARCIS FORESTIER ISLAMIQUE Par Dr Mohammed Obaidullah Transcription 1 1. Les contrats d'échange de base LE COMMERCE FOREX ISLAMIQUE Par le Dr Mohammed Obaidullah Il existe un consensus général parmi les juristes islamiques sur l'idée que les devises des différents pays peuvent être échangées sur une base spot au Un taux différent de l'unité, puisque les monnaies de différents pays sont des entités distinctes avec des valeurs différentes ou valeur intrinsèque, et le pouvoir d'achat. Il semble également y avoir un accord général entre la majorité des universitaires selon lequel les échanges de devises à terme ne sont pas autorisés, c'est à dire lorsque les droits et obligations des deux parties concernent une date ultérieure. Toutefois, les juristes divergent considérablement lorsque les droits de l'une ou l'autre des parties, qui sont les mêmes que les obligations de la contrepartie, sont reportés à une date ultérieure. Pour élaborer, considérons l'exemple de deux individus A et B appartenant à deux pays différents, l'Inde et les États Unis respectivement. A a l'intention de vendre des roupies indiennes et d'acheter des dollars américains. L'inverse est vrai pour B. Le taux de change roupie dollar convenu est de 1:20 et la transaction implique l'achat et la vente de 50. La première situation est que A effectue un paiement au comptant de Rs1000 à B et accepte le paiement de 50 de B. La transaction est réglée sur une base ponctuelle des deux extrémités. Ces transactions sont valables et Islamiquement permises. Il n'y a pas deux opinions à peu près identiques. La deuxième possibilité est que le règlement de la transaction des deux extrémités est reporté à une date future, disons après six mois à partir de maintenant. Cela implique que A et B fassent et acceptent le paiement de Rs1000 ou 50, selon le cas, après six mois. Le point de vue prédominant est qu'un tel contrat n'est pas permissible sur le plan islamique. Une opinion minoritaire le juge admissible. Le troisième scénario est que la transaction est partiellement réglée à partir d'une extrémité seulement. Par exemple, A fait un paiement de Rs1000 maintenant à B en lieu et place d'une promesse par B de lui payer 50 après six mois. Alternativement, A accepte 50 maintenant de B et promet de lui payer Rs1000 après six mois. Il existe des vues diamétralement opposées sur la licéité de ces contrats qui s'élèvent à bai salam en devises. Le but de cet article est de présenter une analyse complète des différents arguments à l'appui et contre la permissibilité de ces contrats de base impliquant des devises. La première forme de contrat impliquant l'échange de contre valeurs sur une base spot est au delà de toute sorte de controverse. La recevabilité ou non du second type de contrat dans lequel la livraison d'une des contre valeurs est reportée à une date ultérieure est généralement discutée dans le cadre de la prohibition riba. Par conséquent, nous discuterons en détail de ce contrat à la section 2 traitant de la question de l'interdiction de l'riba. La recevabilité de la troisième forme de contrat dans laquelle la livraison des deux contre valeurs est reportée est généralement discutée dans le cadre de la réduction du risque et de l'incertitude ou du gharar impliqués dans ces contrats. C'est donc le thème central de la section 3 qui traite de la question du gharar. Section 4 tentatives d'une vue holistique de la charia relie les questions comme aussi l'importance économique des formes de base de la passation de contrats sur le marché des devises. 2. La question de la prohibition de Riba 2 La divergence de vues1 sur la licéité ou non des contrats de change en devises peut être attribuée principalement à la question de l'interdiction. La nécessité d'éliminer l'riba dans toutes les formes de contrats d'échange est d'une importance capitale. Riba dans son contexte charia est généralement défini2 comme un gain illicite dérivé de l'inégalité quantitative des contre valeurs dans toute transaction censée effectuer l'échange de deux ou plusieurs espèces (anwa) appartenant au même genre (jins) et régies par La même cause efficace (illa). Riba est généralement classé dans riba al fadl (excès) et riba al nasia (report), qui indiquent un avantage illégal par voie d'excès ou de report, respectivement. L'interdiction de la première est obtenue par une stipulation que le taux d'échange entre les objets est l'unité et aucun gain n'est permise à l'une ou l'autre partie. Ce dernier type d'riba est interdit en interdisant le règlement différé et en veillant à ce que l'opération soit réglée sur place par les deux parties. Une autre forme d'riba est appelée riba al jahiliyya ou riba pré islamique qui survient lorsque le prêteur demande à l'emprunteur à la date d'échéance si ce dernier règle la dette ou l'augmente. L'augmentation est accompagnée de la tarification des intérêts sur le montant initialement emprunté. L'interdiction de riba dans l'échange de monnaies appartenant à différents pays nécessite un processus d'analogie (qiyas). Et dans un tel exercice impliquant l'analogie (qiyas), la cause efficace (illa) joue un rôle extrêmement important. C'est une cause efficace commune (illa), qui relie l'objet de l'analogie à son sujet, dans l'exercice du raisonnement analogique. La cause efficace appropriée (illa) en cas de contrats d'échange a été diversement définie par les grandes écoles de Fiqh. Cette différence se reflète dans le raisonnement analogue pour les monnaies de papier appartenant à différents pays. Une question d'une importance considérable dans le processus de raisonnement analogue concerne la comparaison entre les monnaies de papier avec l'or et l'argent. Au début de l'Islam, l'or et l'argent remplissaient toutes les fonctions de l'argent (thaman). Les monnaies étaient faites d'or et d'argent avec une valeur intrinsèque connue (quantum d'or ou d'argent contenu dans eux). Ces monnaies sont décrites comme thaman haqiqi, ou naqdain dans la littérature Fiqh. Celles ci étaient universellement acceptables comme principal moyen d'échange, ce qui représentait une grande partie des transactions. Beaucoup d'autres produits, tels que divers métaux inférieurs, ont également servi de moyens d'échange, mais avec une acceptabilité limitée. Ceux ci sont décrits comme fals dans la littérature Fiqh. Ceux ci sont également connus sous le nom de thaman istalahi en raison du fait que leur acceptabilité découle non de leur valeur intrinsèque, mais en raison du statut accordé par la société pendant une période particulière de temps. Les deux formes de monnaies susmentionnées ont été traitées très différemment par les premiers juristes islamiques du point de vue de la licéité des contrats qui les concernent. La question qui doit être résolue est de savoir si les monnaies de papier de l'époque actuelle relèvent de la première catégorie ou de la seconde. Selon une opinion, ces derniers devraient être traités au pair avec le thaman haqiqi ou l'or et l'argent, puisqu'ils servent de principal moyen d'échange et d'unité de compte comme celui ci. Par conséquent, par un raisonnement analogue, toutes les normes et injonctions relatives à la charia applicables à thaman haqiqi devraient également s'appliquer au papier monnaie. L'échange de thaman haqiqi est connu sous le nom de bai sarf et, par conséquent, les transactions en monnaies de papier devraient être régies par les règles de la charia pertinentes pour bai sarf. La position contraire prétend que les monnaies de papier doivent être traitées de manière similaire à fals ou thaman istalahi en raison du fait que leur valeur nominale est différente de leur valeur intrinsèque. Leur acceptabilité découle de leur statut juridique au sein du pays ou de l'importance économique mondiale (comme dans le cas des dollars américains, par exemple). Une synthèse de vues alternatives Raisonnement analogique (Qiyas) pour la prohibition de Riba L'interdiction de riba repose sur la tradition selon laquelle le Le saint prophète (que la paix soit sur lui) a dit: «De l'or pour l'or, de l'argent pour l'argent, du blé pour le blé, de l'orge pour l'orge, de la date pour la date, du sel pour le sel et des quantités identiques sur place. Ainsi, l'interdiction de riba s'applique principalement aux deux métaux précieux (or et argent) et à quatre autres denrées (blé, orge, dattes et sel). Il s'applique également, par analogie (qiyas) à toutes les espèces qui sont gouvernées par la même cause efficace (illa) ou qui appartiennent à l'un quelconque des genres des six objets cités dans la tradition. Cependant, il n'y a pas d'accord général entre les différentes écoles de Fiqh et même les universitaires appartenant à la même école sur la définition et l'identification de la cause efficace (illa) de riba. Pour les Hanafis, la cause efficace (illa) de riba a deux dimensions: les articles échangés appartiennent au même genre (jins), ceux ci possèdent le poids (wazan) ou la mesurabilité (kiliyya). Si dans un échange donné, les deux éléments de la cause efficace (illa) sont présents, c'est à dire que les contre valeurs échangées appartiennent au même genre (jins) et sont toutes pondérables ou toutes mesurables, alors aucun gain n'est admissible (le taux de change doit Être égal à l'unité) et l'échange doit être sur une base ponctuelle. Dans le cas de l'or et de l'argent, les deux éléments de la cause efficace (illa) sont: l'unité du genre (jins) et la pesabilité. C'est aussi la vue de Hanbali selon une version3. Ainsi, lorsque l'or est échangé contre de l'or, ou que l'argent est échangé contre de l'argent, seules les transactions au comptant sans gain sont permises. Il est également possible que, dans un échange donné, l'un des deux éléments de la cause efficace (illa) soit présent et l'autre absent. Par exemple, si les articles échangés sont tous pondérables ou mesurables, mais appartiennent à des genres différents (jins) ou, si les articles échangés appartiennent au même genre (jins) mais aucun n'est mesurable ni pesable, alors échangez avec gain (à un taux différent de Unité) est permise, mais l'échange doit être sur une base ponctuelle. Ainsi, lorsque l'or est échangé contre de l'argent, le taux peut être différent de l'unité, mais aucun règlement différé n'est autorisé. Si aucun des deux éléments de cause efficace (illa) de riba ne sont présents dans un échange donné, alors aucune des injonctions pour l'interdiction riba ne s'applique. L'échange peut avoir lieu avec ou sans gain et à la fois sur une base ponctuelle ou différée. Considérant le cas de l'échange impliquant des monnaies de papier appartenant à des pays différents, l'interdiction de riba exigerait une recherche pour la cause efficace (illa). Les monnaies appartenant à des pays différents sont des entités clairement distinctes qui sont monnaie légale dans des limites géographiques spécifiques avec une valeur intrinsèque différente ou un pouvoir d'achat. Par conséquent, une grande majorité d'érudits affirment à juste titre qu'il n'y a pas d'unité de genre (jins). En outre, ils ne sont ni pesables ni mesurables. Ceci conduit à la conclusion directe qu'aucun des deux éléments de la cause efficace (illa) de riba n'existe dans un tel échange. Ainsi, l'échange peut se faire librement de toute injonction concernant le taux d'échange et le mode de règlement. La logique sous jacente à cette position n'est pas difficile à comprendre. La valeur intrinsèque des monnaies de papier appartenant à des pays différents diffèrent, car elles ont un pouvoir d'achat différent. En outre, la valeur intrinsèque ou la valeur des monnaies de papier ne peut être identifié ou évalué à la différence de l'or et l'argent qui peut être pesé. Par conséquent, ni la présence de riba al fadl (par excès), ni riba al nasia (par report) peuvent être établies. L'école Shafii de Fiqh considère la cause efficiente (illa) dans le cas de l'or et l'argent pour être leur propriété d'être la monnaie (thamaniyya) ou le moyen d'échange, unité de compte et de stockage de la valeur. C'est aussi la vue de Maliki. Selon une version de ce point de vue, même si le papier ou le cuir est fait le moyen d'échange et est donné le statut de monnaie, alors toutes les règles concernant le naqdain, ou l'or et l'argent s'appliquent à eux. Ainsi, selon cette version, l'échange impliquant des devises de différents pays à un taux différent de l'unité est admissible, mais doit être réglé sur une base spot. Une autre version des deux écoles de pensée ci dessus est que la cause efficiente ci dessus (illa) de la monnaie (thamaniyya) est spécifique à l'or et l'argent, et ne peut pas être généralisée. Autrement dit, tout autre objet, s'il est utilisé comme moyen d'échange, ne peut être inclus dans sa catégorie. Par conséquent, selon cette version, les injonctions de la charia pour l'interdiction riba ne sont pas applicables aux monnaies de papier. Les devises appartenant à différents pays peuvent être échangées avec ou sans gain et à la fois sur une base spot ou différée. Les partisans de la version antérieure citent le cas de l'échange de monnaies de papier appartenant au même pays en défense de leur version. L'opinion consensuelle des juristes dans ce cas est que cet échange doit être sans gain ou à un taux égal à l'unité et doit être réglé sur une base spot. Si l'on considère l'Hanafi et la première version de la position Hanbali, alors, dans ce cas, seule une dimension de la cause efficace (illa) est présente, c'est à dire qu'elle appartient au même genre (jins ). Mais les monnaies de papier ne sont ni pesables ni mesurables. Par conséquent, la loi Hanafi permettrait apparemment d'échanger des quantités différentes de la même monnaie sur une base ponctuelle. De même, si la cause efficace de la monnaie (thamaniyya) est spécifique à l'or et à l'argent, la loi Shafii et Maliki le permettrait également. Inutile de dire que cela équivaut à permettre des emprunts et des prêts à base d'riba. Cela montre que c'est la première version de la pensée Shafii et Maliki qui sous tend la décision consensuelle d'interdiction de gain et de règlement différé en cas d'échange de devises appartenant au même pays. Selon les promoteurs, étendre cette logique à l'échange de devises de différents pays impliquerait que l'échange avec gain ou à un taux différent de l'unité est permise (puisqu'il n'y a pas d'unité de jins), mais le règlement doit être sur une base au comptant Exchange et Bai Sarf Bai sarf est défini dans la littérature Fiqh comme un échange impliquant thaman haqiqi, défini comme l'or et l'argent, qui a servi de principal moyen d'échange pour presque toutes les transactions majeures. Les partisans de l'idée que tout échange de devises de différents pays est le même que bai sarf soutiennent que, à l'époque actuelle, les monnaies de papier ont efficacement et complètement remplacé l'or et l'argent comme moyen d'échange. Par conséquent, par analogie, l'échange impliquant de telles monnaies devrait être régi par les mêmes règles et injonctions de la charia que bai sarf. Il est également soutenu que si un règlement différé par les parties au contrat est permis, cela ouvrirait les possibilités de riba al nasia. Les adversaires de la catégorisation des échanges de devises avec bai sarf soulignent cependant que l'échange de toutes les formes de monnaie (thaman) ne peut pas être qualifié de bai sarf. Selon ce point de vue, le bai sarf implique l'échange de monnaies d'or et d'argent (thaman haqiqi ou naqdain) et non pas de monnaie prononcée comme telle par les autorités étatiques (thaman istalahi). Les monnaies actuelles sont des exemples de ce genre. Ces érudits trouvent appui dans ces écrits qui affirment que si les marchandises d'échange ne sont pas de l'or ou de l'argent (même si l'un d'eux est de l'or ou de l'argent) alors, l'échange ne peut pas être qualifié de bai sarf. Les dispositions concernant le bai sarf ne seraient pas non plus applicables à ces échanges. Selon l'Imam Sarakhsi, lorsqu'un individu achète des faux ou des pièces faites de métaux inférieurs, comme le cuivre (thaman istalahi) pour les dirhams (thaman haqiqi) et en effectue un paiement au comptant, mais le vendeur n'a pas de faux à ce moment , Un tel échange est autorisé. La possession de marchandises échangées par les deux parties n'est pas un précondition (alors que dans le cas du bai sarf, il est.) Il existe un certain nombre de références similaires qui indiquent que les juristes ne classent pas un échange de faux (thaman istalahi) Thaman istalahi) ou d'or ou d'argent (thaman haqiqi), comme bai sarf. Par conséquent, les échanges de devises de deux pays différents qui ne peuvent être qualifiés que de thaman istalahi ne peuvent être classés en bai sarf. La contrainte concernant le règlement au comptant ne peut pas non plus être imposée à de telles transactions. Il convient de noter ici que la définition de bai sarf est fournie littérature Fiqh et il n'y a aucune mention de la même dans les traditions saintes. Les traditions mentionnent l'riba, et la vente et l'achat de l'or et de l'argent (naqdain), qui peut être une source majeure d'riba, est décrit comme bai sarf par les juristes islamiques. Il convient également de noter que dans la littérature Fiqh, bai sarf implique l'échange d'or ou d'argent que si elles sont actuellement utilisées comme moyen d'échange ou non. Échange impliquant des dinars et des ornements d'or, à la fois qualité comme bai sarf. Différents juristes ont cherché à clarifier ce point et ont défini comme l'échange dans lequel les marchandises échangées sont de la nature du thaman, pas nécessairement thaman eux mêmes. Par conséquent, même lorsqu'une des marchandises est traitée or (disons, ornements), un tel échange est appelé bai sarf. Les partisans de l'opinion selon laquelle l'échange de devises devraient être traités d'une manière similaire au bai sarf tirent également leur appui des écrits d'éminents juristes islamiques. Selon Imam Ibn Taimiya quotanything qui remplit les fonctions de moyen d'échange, l'unité de compte, et le stockage de la valeur est appelé thaman, (pas nécessairement limitée à l'or et l'argent). Des références similaires sont disponibles dans les écrits de l'imam Ghazzali5. En ce qui concerne les opinions de l'imam Sarakhshi concernant les échanges impliquant fals, selon eux, quelques points supplémentaires doivent être pris en compte. Dans les premiers jours de l'Islam, les dinars et dirhams faits d'or et d'argent ont été principalement utilisés comme moyen d'échange dans toutes les transactions majeures. Seuls les mineurs ont été réglés avec fals. En d'autres termes, fals ne possédait pas les caractéristiques de l'argent ou thamaniyya dans son intégralité et a été à peine utilisé comme stock de valeur ou unité de compte et était plus dans la nature de la marchandise. Il n'y avait donc aucune restriction à l'achat de l'or et de l'argent sur une base différée. Les monnaies actuelles ont toutes les caractéristiques de thaman et sont censées être thaman seulement. L'échange impliquant des devises de différents pays est le même que bai sarf avec la différence de jins et donc, règlement différé conduirait à riba al nasia. Le Dr Mohamed Nejatullah Siddiqui illustre cette possibilité par un exemple6. Il écrit dans un moment donné où le taux de change du marché entre le dollar et la roupie est de 1:20, si un individu achète 50 au taux de 1:22 (règlement de son obligation en roupies reportées à une date ultérieure), alors Il est très probable qu'il est, en fait, emprunter Rs maintenant au lieu d'une promesse de rembourser Rs à une date ultérieure spécifiée. (Depuis, il peut obtenir Rs 1000 maintenant, l'échange de la 50 achetés sur le crédit au taux au comptant) quot Ainsi, sarf peut être converti en emprunt emprunt emprunt basé sur les intérêts Définition Thamaniyya est la clé Il ressort de la synthèse ci Question clé semble être une définition correcte de thamaniyya. Par exemple, une question fondamentale qui mène à des positions divergentes sur la permissibilité concerne si thamaniyya est spécifique à l'or et à l'argent, ou peut être associé à tout ce qui remplit les fonctions de l'argent. Nous soulevons quelques questions ci dessous qui peuvent être prises en compte dans tout exercice de réexamen de positions alternatives. Il convient de noter que thamaniyya peut ne pas être absolue et peut varier en degrés. Il est vrai que les monnaies de papier ont complètement remplacé l'or et l'argent comme moyen d'échange, unité de compte et stock de valeur. En ce sens, on peut dire que les monnaies de papier possèdent thamaniyya. Cependant, cela est vrai pour les monnaies nationales seulement et peut ne pas être vrai pour les devises étrangères. En d'autres termes, roupies indiennes possèdent thamaniyya dans les limites géographiques de l'Inde seulement, et n'ont pas d'acceptabilité aux États Unis. On ne peut pas dire qu'ils possèdent thamaniyya aux États Unis, à moins qu'un citoyen américain ne puisse utiliser les roupies indiennes comme moyen d'échange, ou unité de compte, ou magasin de valeur. Dans la plupart des cas, une telle possibilité est éloignée. Cette possibilité est également fonction du mécanisme de taux de change en place, comme la convertibilité des roupies indiennes en dollars américains et la mise en place d'un système de taux de change fixe ou variable. Par exemple, en supposant la convertibilité libre des roupies indiennes en dollars américains et vice versa et un système de taux de change fixe dans lequel le taux de change roupie dollar ne devrait pas augmenter ou diminuer dans un avenir prévisible, le thamaniya de la roupie aux États . L'exemple cité par le Dr Nejatullah Siddiqui apparaît également assez robuste dans les circonstances. L'autorisation d'échanger des roupies en dollars sur une base différée (d'un bout, bien sûr) à un taux différent du taux au comptant (taux officiel qui est susceptible de rester fixe jusqu'à la date du règlement) serait un cas clair de taux d'intérêt Emprunts et prêts. Cependant, si l'hypothèse du taux de change fixe est relâchée et si le système actuel des taux de change fluctuants et volatils est supposé être le cas, on peut montrer que le cas de riba al nasia se décompose. Nous réécrivons son exemple: «Dans un moment donné où le taux de change du marché entre le dollar et la roupie est de 1:20, si un individu achète 50 au taux de 1:22 (le règlement de son obligation en roupies est reporté à un futur Date), alors il est très probable qu'il est, en fait, emprunter Rs maintenant au lieu d'une promesse de rembourser Rs à une date ultérieure spécifiée. (Puisqu'il peut obtenir Rs 1000 maintenant, échanger les 50 achetés à crédit au taux au comptant) ce serait ainsi, seulement si le risque de change est inexistant (le taux de change reste à 1:20), ou est supporté par le Vendeur de dollars (l'acheteur paie en roupies et non en dollars). Si le premier est vrai, alors le vendeur du dollar (prêteur) reçoit un rendement prédéterminé de dix pour cent lorsqu'il convertit Rs1100 reçus à la date d'échéance en 55 (à un taux de change de 1:20). Cependant, si ce dernier est vrai, alors le retour au vendeur (ou au prêteur) n'est pas prédéterminé. Il n'a même pas besoin d'être positif. Par exemple, si le taux de change roupie dollar augmente à 1:25, alors le vendeur de dollar recevrait seulement 44 (Rs 1100 converti en dollars) pour son investissement de 50. Ici, deux points méritent d'être notés. Tout d'abord, lorsque l'on suppose un régime de taux de change fixe, la distinction entre les monnaies des différents pays se dilue. La situation devient similaire à l'échange de livres sterling (monnaies appartenant au même pays) à un taux fixe. Deuxièmement, lorsque l'on suppose un système de taux de change volatil, on peut aussi visualiser les prêts par n'importe quel autre marché organisé (par exemple, pour les matières premières ou les stocks), comme on peut visualiser les prêts sur le marché des devises (mécanisme suggéré dans l'exemple ci dessus) .) Si l'on remplace les dollars pour les actions dans l'exemple ci dessus, il se lirait comme suit: Dans un moment donné où le cours du stock X est de Rs 20, si une personne achète 50 actions au taux de Rs 22 Son obligation en roupies différée à une date ultérieure), il est très probable qu'il est, en fait, emprunter Rs maintenant au lieu d'une promesse de rembourser Rs à une date ultérieure spécifiée. (Puisque, il peut obtenir Rs 1000 maintenant, échangeant les 50 actions achetées sur le crédit au prix courant) dans ce cas aussi comme dans l'exemple précédent, les retours au vendeur des actions peuvent être négatifs si le prix des actions monte à Rs 25 sur le date de règlement. Par conséquent, de même que les rendements sur le marché boursier ou le marché des matières premières sont acceptables du point de vue islamique en raison du risque de prix, les rendements du marché des devises sont également en raison des fluctuations des prix des devises. Une caractéristique unique de thaman haqiqi ou or et argent est que la valeur intrinsèque de la monnaie est égale à sa valeur nominale. Ainsi, la question des différentes limites géographiques à l'intérieur desquelles circule une monnaie donnée, comme le dinar ou le dirhams, est totalement sans pertinence. L'or est or, que ce soit dans le pays A ou dans le pays B. Ainsi, lorsque la monnaie du pays A en or est échangée contre la monnaie du pays B, également en or, tout écart du taux de change par unité ou report de règlement par l'une ou l'autre des parties Ne peut pas être autorisé car il impliquerait clairement riba al fadl et aussi riba alnasia. Toutefois, lorsque les monnaies de papier du pays A sont échangées contre le papier monnaie du pays B, le cas peut être entièrement différent. Le risque de prix (risque de change), s'il est positif, éliminerait toute possibilité de riba al nasia dans l'échange avec règlement différé. Toutefois, si le risque de prix (risque de change) est nul, un tel échange pourrait être une source de riba al nasia si le règlement différé est autorisé7. Un autre point qui mérite une réflexion sérieuse est la possibilité que certaines monnaies puissent posséder thamaniyya, c'est à dire utilisées comme moyen d'échange, unité de compte ou stockage de valeur à l'échelle mondiale, tant dans les pays intérieurs que dans les pays étrangers. Par exemple, le dollar américain est légal au sein des États Unis, il est également acceptable comme moyen d'échange ou unité de compte pour un grand volume de transactions à travers le monde. Ainsi, cette devise spécifique peut être dit posséder thamaniyya globalement, auquel cas, les juristes peuvent imposer les injonctions pertinentes sur les échanges impliquant cette monnaie spécifique pour empêcher riba alnasia. Le fait est que lorsqu'une monnaie possède thamaniyya dans le monde, les unités économiques qui utilisent cette monnaie mondiale comme moyen d'échange, unité de compte ou magasin de valeur peuvent ne pas se préoccuper du risque lié à la volatilité des taux de change inter pays. En même temps, il convient de reconnaître qu'une grande majorité des monnaies ne remplissent pas les fonctions de monnaie, sauf à l'intérieur de leurs frontières nationales lorsque celles ci ont cours légal. Riba et le risque ne peut coexister dans le même contrat. Le premier connote une possibilité de rendements avec risque nul et ne peut être gagné par un marché avec un risque de prix positif. Comme il a été discuté ci dessus, la possibilité de riba al fadl ou riba al nasia peut se produire en échange lorsque l'or ou l'argent fonctionnent comme thaman ou lorsque l'échange concerne des monnaies de papier appartenant au même pays ou lorsque l'échange implique des devises de différents pays Suivant un système de taux de change fixe. La dernière possibilité est peut être unislamique8 puisque le cours des devises devrait pouvoir fluctuer librement en fonction de l'évolution de la demande et de l'offre et aussi parce que les prix devraient refléter la valeur intrinsèque ou le pouvoir d'achat des devises. Les marchés des devises d'aujourd'hui sont caractérisés par des taux de change volatiles. Les gains ou les pertes réalisés sur toute transaction en devises de différents pays sont justifiés par le risque supporté par les parties au contrat Possibilité de Riba avec Futures et Forwards Jusqu'à présent, nous avons discuté des opinions sur la permissibilité de bai salam en devises, Est, lorsque l'obligation d'une seule des parties à l'échange est différée. Quel est le point de vue des chercheurs sur le report des obligations des deux parties? Un exemple typique de ces contrats sont les contrats à terme et les contrats à terme9. Selon une grande majorité de chercheurs, cela n'est pas permis pour des raisons diverses, le plus important étant l'élément de risque et d'incertitude (gharar) et la possibilité de spéculation d'une nature qui n'est pas permise. Cela est discuté à la section 3. Cependant, un autre motif de rejet de tels contrats peut être riba interdiction. Dans le paragraphe précédent nous avons discuté que bai salam dans des devises avec des taux de change fluctuants ne peut pas être utilisé pour gagner riba en raison de la présence de risque de change. Il est possible de démontrer que le risque de change peut être couvert ou réduit à zéro avec un autre contrat à terme négocié simultanément. Et une fois que le risque est éliminé, le gain serait clairement riba. Nous modifions et réécrivons le même exemple: Dans un moment donné où le taux de change du marché entre le dollar et la roupie est de 1:20, un individu achète 50 au taux de 1:22 (le règlement de son obligation en roupies différé à un Date à venir), et le vendeur de dollars couvre également sa position en concluant un contrat à terme pour vendre Rs1100 à 9 recevoir à la date future à un taux de 1:20, il est très probable qu'il est, en fait, Emprunt Rs maintenant au lieu d'une promesse de rembourser Rs à une date ultérieure spécifiée. (Le vendeur du dollar (le prêteur) reçoit un rendement prédéterminé de dix pour cent lorsqu'il convertit Rs1100 reçus à la date d'échéance en 55 dollars (il peut obtenir Rs 1000 maintenant, échangeant les 50 dollars achetés sur le crédit au taux au comptant) À un taux de change de 1:20) pour son investissement de 50 dollars indépendamment du taux de change du marché en vigueur à la date d'échéance. Une autre façon simple de gagner riba peut même impliquer une transaction au comptant et une transaction simultanée à terme. Par exemple, l'individu dans l'exemple ci dessus achète 50 sur une base au comptant au taux de 1:20 et conclut simultanément un contrat à terme avec la même partie pour vendre 50 au taux de 1:21 après un mois. En effet, cela implique qu'il prête maintenant Rs1000 au vendeur de dollars pour un mois et gagne un intérêt de Rs50 (il reçoit Rs1050 après un mois. Il s'agit d'une opération typique de rachat ou de pension (rachat) si commun dans les banques conventionnelles La question de la liberté à partir de Gharar 3.1 Définition de Gharar Gharar, contrairement à riba, n'a pas de définition consensuelle. Dans des termes généraux, il connote le risque et l'incertitude. Il est utile de voir gharar comme un continuum de risque et d'incertitude où le point extrême de zéro Au delà d'un point sur ce continuum, le risque et l'incertitude ou le gharar deviennent inacceptables11. Le gharar devient une variable et le gharar impliqué dans un contrat de vie réelle se trouve quelque part sur ce continuum. Les juristes ont tenté d'identifier de telles situations impliquant le gharar interdit. Un facteur important qui contribue à gharar est l'information insuffisante (jahl) qui augmente l'incertitude. C'est quand les termes d'échange, tels que le prix, les objets d'échange, le temps de règlement, etc Ne sont pas bien définis. Gharar est également défini en termes de risque de règlement ou de l'incertitude entourant la livraison des articles échangés. Les savants islamiques ont identifié les conditions qui rendent un contrat incertain dans la mesure où il est interdit. Chaque partie au contrat doit être claire quant à la quantité, la spécification, le prix, l'heure et le lieu de livraison du contrat. Un contrat, par exemple, pour vendre des poissons dans la rivière implique incertitude sur le sujet de l'échange, sur sa livraison, et donc, pas Islamiquement permise. La nécessité d'éliminer tout élément d'incertitude inhérent à un contrat est soulignée par un certain nombre de traditions.12 Un résultat de gharar excessif ou d'incertitude est qu'il conduit à la possibilité de spéculation d'une variété qui est interdite. La spéculation dans sa pire forme, c'est le jeu. The holy Quran and the traditions of the holy prophet explicitly prohibit gains made from games of chance which involve unearned income. The term used for gambling is maisir which literally means getting something too easily, getting a profit without working for it. Apart from pure games of chance, the holy prophet also forbade actions which generated unearned incomes without much productive efforts.13 10 Here it may be noted that the term speculation has different connotations. It always involves an attempt to predict the future outcome of an event. But the process may or may not be backed by collection, analysis and interpretation of relevant information. The former case is very much in conformity with Islamic rationality. An Islamic economic unit is required to assume risk after making a proper assessment of risk with the help of information. All business decisions involve speculation in this sense. It is only in the absence of information or under conditions of excessive gharar or uncertainty that speculation is akin to a game of chance and is reprehensible. 3.2 Gharar amp Speculation with of Futures amp Forwards Considering the case of the basic exchange contracts highlighted in section 1, it may be noted that the third type of contract where settlement by both the parties is deferred to a future date is forbidden, according to a large majority of jurists on grounds of excessive gharar. Futures and forwards in currencies are examples of such contracts under which two parties become obliged to exchange currencies of two different countries at a known rate at the end of a known time period. For example, individuals A and B commit to exchange US dollars and Indian rupees at the rate of 1: 22 after one month. If the amount involved is 50 and A is the buyer of dollars then, the obligations of A and B are to make a payments of Rs1100 and 50 respectively at the end of one month. The contract is settled when both the parties honour their obligations on the future date. Traditionally, an overwhelming majority of Sharia scholars have disapproved such contracts on several grounds. The prohibition applies to all such contracts where the obligations of both parties are deferred to a future date, including contracts involving exchange of currencies. An important objection is that such a contract involves sale of a non existent object or of an object not in the possession of the seller. This objection is based on several traditions of the holy prophet.14 There is difference of opinion on whether the prohibition in the said traditions apply to foodstuffs, or perishable commodities or to all objects of sale. There is, however, a general agreement on the view that the efficient cause (illa) of the prohibition of sale of an object which the seller does not own or of sale prior to taking possession is gharar, or the possible failure to deliver the goods purchased. Is this efficient cause (illa) present in an exchange involving future contracts in currencies of different countries In a market with full and free convertibility or no constraints on the supply of currencies, the probability of failure to deliver the same on the maturity date should be no cause for concern. Further, the standardized nature of futures contracts and transparent operating procedures on the organized futures markets15 is believed to minimize this probability. Some recent scholars have opined in the light of the above that futures, in general, should be permissible. According to them, the efficient cause (illa), that is, the probability of failure to deliver was quite relevant in a simple, primitive and unorganized market. It is no longer relevant in the organized futures markets of today16. Such contention, however, continues to be rejected by the majority of scholars. They underscore the fact that futures contracts almost never involve delivery by both parties. On the contrary, parties to the contract reverse the transaction 11 and the contract is settled in price difference only. For example, in the above example, if the currency exchange rate changes to 1: 23 on the maturity date, the reverse transaction for individual A would mean selling 50 at the rate of 1:23 to individual B. This would imply A making a gain of Rs50 (the difference between Rs1150 and Rs1100). This is exactly what B would lose. It may so happen that the exchange rate would change to 1:21 in which case A would lose Rs50 which is what B would gain. This obviously is a zerosum game in which the gain of one party is exactly equal to the loss of the other. This possibility of gains or losses (which theoretically can touch infinity) encourages economic units to speculate on the future direction of exchange rates. Since exchange rates fluctuate randomly, gains and losses are random too and the game is reduced to a game of chance. There is a vast body of literature on the forecastability of exchange rates and a large majority of empirical studies have provided supporting evidence on the futility of any attempt to make short run predictions. Exchange rates are volatile and remain unpredictable at least for the large majority of market participants. Needless to say, any attempt to speculate in the hope of the theoretically infinite gains is, in all likelihood, a game of chance for such participants. While the gains, if they materialize, are in the nature of maisir or unearned gains, the possibility of equally massive losses do indicate a possibility of default by the loser and hence, gharar Risk Management in Volatile Markets Hedging or risk reduction adds to planning and managerial efficiency. The economic justification of futures and forwards is in term of their role as a device for hedging. In the context of currency markets which are characterized by volatile rates, such contracts are believed to enable the parties to transfer and eliminate risk arising out of such fluctuations. For example, modifying the earlier example, assume that individual A is an exporter from India to US who has already sold some commodities to B, the US importer and anticipates a cashflow of 50 (which at the current market rate of 1:22 mean Rs 1100 to him) after one month. There is a possibility that US dollar may depreciate against Indian rupee during these one month, in which case A would realize less amount of rupees for his 50 ( if the new rate is 1:21, A would realize only Rs1050 ). Hence, A may enter into a forward or future contract to sell 50 at the rate of 1:21.5 at the end of one month (and thereby, realize Rs1075) with any counterparty which, in all probability, would have diametrically opposite expectations regarding future direction of exchange rates. In this case, A is able to hedge his position and at the same time, forgoes the opportunity of making a gain if his expectations do not materialize and US dollar appreciates against Indian rupee (say, to 1:23 which implies that he would have realized Rs1150, and not Rs1075 which he would realize now.) While hedging tools always improve planning and hence, performance, it should be noted that the intention of the contracting party whether to hedge or to speculate, can never be ascertained. It may be noted that hedging can also be accomplished with bai salam in currencies. As in the above example, exporter A anticipating a cash inflow of 50 after one month and expecting a depreciation of dollar may go for a salam sale of 50 (with his obligation to pay 50 deferred by one month.) Since he is expecting a dollar depreciation, he may agree to sell 50 at the rate of 1: There would be an immediate cash inflow in Rs 12 1075 for him. The question may be, why should the counterparty pay him rupees now in lieu of a promise to be repaid in dollars after one month. As in the case of futures, the counterparty would do so for profit, if its expectations are diametrically opposite, that is, it expects dollar to appreciate. For example, if dollar appreciates to 1: 23 during the one month period, then it would receive Rs1150 for Rs 1075 it invested in the purchase of 50. Thus, while A is able to hedge its position, the counterparty is able to earn a profit on trading of currencies. The difference from the earlier scenario is that the counterparty would be more restrained in trading because of the investment required, and such trading is unlikely to take the shape of rampant speculation. 4. Summary amp Conclusion Currency markets of today are characterized by volatile exchange rates. This fact should be taken note of in any analysis of the three basic types of contracts in which the basis of distinction is the possibility of deferment of obligations to future. We have attempted an assessment of these forms of contracting in terms of the overwhelming need to eliminate any possibility of riba, minimize gharar, jahl and the possibility of speculation of a kind akin to games of chance. In a volatile market, the participants are exposed to currency risk and Islamic rationality requires that such risk should be minimized in the interest of efficiency if not reduced to zero. It is obvious that spot settlement of the obligations of both parties would completely prohibit riba, and gharar, and minimize the possibility of speculation. However, this would also imply the absence of any technique of risk management and may involve some practical problems for the participants. At the other extreme, if the obligations of both the parties are deferred to a future date, then such contracting, in all likelihood, would open up the possibility of infinite unearned gains and losses from what may be rightly termed for the majority of participants as games of chance. Of course, these would also enable the participants to manage risk through complete risk transfer to others and reduce risk to zero. It is this possibility of risk reduction to zero which may enable a participant to earn riba. Future is not a new form of contract. Rather the justification for proscribing it is new. If in a simple primitive economy, it was prevention of gharar relating to delivery of the exchanged article, in todays complex financial system and organized exchanges, it is prevention of speculation of kind which is unislamic and which is possible under excessive gharar involved in forecasting highly volatile exchange rates. Such speculation is not just a possibility, but a reality. The precise motive of an economic unit entering into a future contract speculation or hedging may not ascertainable ( regulators may monitor end use, but such regulation may not be very practical, nor effective in a free market). Empirical evidence at a macro level, however, indicates the former to be the dominant motive. The second type of contracting with deferment of obligations of one of the parties to a future date falls between the two extremes. While Sharia scholars have divergent views about its permissibility, our analysis reveals that there is no possibility of earning riba with this kind of contracting. The requirement of spot settlement of obligations of atleast 13 one party imposes a natural curb on speculation, though the room for speculation is greater than under the first form of contracting. The requirement amounts to imposition of a hundred percent margin which, in all probability, would drive away the uninformed speculator from the market. This should force the speculator to be a little more sure of his expectations by being more informed. When speculation is based on information it is not only permissible, but desirable too. Bai salam would also enable the participants to manage risk. At the same time, the requirement of settlement from one end would dampen the tendency of many participants to seek a complete transfer of perceived risk and encourage them to make a realistic assessment of the actual risk. Notes amp References 1. These diverse views are reflected in the papers presented at the Fourth Fiqh Seminar organized by the Islamic Fiqh Academy, India in 1991 which were subsequently published in Majalla Fiqh Islami, part 4 by the Academy. The discussion on riba prohibition draws on these views. 2. Nabil Saleh, Unlawful gain and Legitimate Profit in Islamic Law, Graham and Trotman, London, 1992, p Ibn Qudama, al mughni, vol.4, pp Shams al Din al Sarakhsi, al mabsut, vol 14, pp Paper presented by Abdul Azim Islahi at the Fourth Fiqh Seminar organized by Islamic Fiqh Academy, India in Paper by Dr M N Siddiqui highlighting the issue was circulated among all leading Fiqh scholars by the Islamic Fiqh Academy, India for their views and was the main theme of deliberations during the session on Currency Exchange at the Fourth Fiqh Seminar held in It is contended by some that the above example may be modified to show the possibility of riba with spot settlement too. quotIn a given moment in time when the market rate of exchange between dollar and rupee is 1:20, if an individual purchases 50 at the rate of 1:22 (settlement of his obligation also on a spot basis), then it amounts to the seller of dollars exchanging 50 with 55 on a spot basis (Since, he can obtain Rs 1100 now, exchange them for 55 at spot rate of 1:20)quot Thus, spot settlement can also be a clear source of riba. Does this imply that spot settlement should be proscribed too The fallacy in the above and earlier examples is that there is no single contract but multiple contracts of exchange occurring at different points in time (true even in the above case). Riba can be earned only when the spot rate of 1:20 is fixed during the time interval between the transactions. This assumption is, needless to say, unrealistic and if imposed artificially, perhaps unislamic. 14 8. Islam envisages a free market where prices are determined by forces of demand and supply. There should be no interference in the price formation process even by the regulators. While price control and fixation is generally accepted as unislamic, some scholars, such as, Ibn Taimiya do admit of its permissibility. However, such permissibility is subject to the condition that price fixation is intended to combat cases of market anomalies caused by impairing the conditions of free competition. If market conditions are normal, forces of demand and supply should be allowed a free play in determination of prices. 9. Some Islamic scholars use the term forward to connote a salam sale. However, we use this term in the conventional sense where the obligations of both parties are deferred to a future date and hence, are similar to futures in this sense. The latter however, are standardized contracts and are traded on an organized Futures Exchange while the former are specific to the requirements of the buyer and seller. 10. This is known as bai al inah which is considered forbidden by almost all scholars with the exception of Imam Shafii. Followers of the same school, such as Al Nawawi do not consider it Islamically permissible. 11. It should be noted that modern finance theories also distinguish between conditions of risk and uncertainty and assert that rational decision making is possible only under conditions of risk and not under conditions of uncertainty. Conditions of risk refer to a situation where it is possible with the help of available data to estimate all possible outcomes and their corresponding probabilities, or develop the ex ante probability distribution. Under conditions of uncertainty, no such exercise is possible. The definition of gharar, Real life situations, of course, fall somewhere in the continuum of risk and uncertainty. 12. The following traditions underscore the need to avoid contracts involving uncertainty. Ibn Abbas reported that when Allahs prophet (pbuh) came to Medina, they were paying one and two years advance for fruits, so he said: quotThose who pay in advance for any thing must do so for a specified weight and for a definite timequot. It is reported on the authority of Ibn Umar that the Messenger of Allah (pbuh) forbade the transaction called habal al habala whereby a man bought a she camel which was to be the off spring of a she camel and which was still in its mothers womb. 13. According to a tradition reported by Abu Huraira, Allahs Messenger (pbuh) forbade a transaction determined by throwing stones, and the type which involves some uncertainty. The form of gambling most popular to Arabs was gambling by casting lots by means of arrows, on the principle of lottery, for division of carcass of slaughtered animals. The carcass was divided into unequal parts and marked arrows were drawn from a bag. One 15 received a large or small share depending on the mark on the arrow drawn. Obviously it was a pure game of chance. 14. The holy prophet is reported to have said quot Do not sell what is not with youquot Ibn Abbas reported that the prophet said: quotHe who buys foodstuff should not sell it until he has taken possession of it. quot Ibn Abbas said: quotI think it applies to all other things as wellquot. 15. The Futures Exchange performs an important function of providing a guarantee for delivery by all parties to the contract. It serves as the counterparty in the exchange for both, that is, as the buyer for the sale and as the seller for the purchase. 16. M Hashim Kamali quotIslamic Commercial Law: An Analysis of Futuresquot, The American Journal of Islamic Social Sciences, vol.13, no.2, 1996Islamic Forex Brokers Want to be featured in this broker list Send an email to: brokersforextraders Financial markets are driven by the time cost of money at every avenue, but forex brokers have learned that, in order to appeal to a wider audience of potential customers, the issues surrounding interst or Riba within the Islamic world must be addressed in some way. Le résultat a été ce qui est dénommé un islamique, No Riba, ou un compte shariah forex. Le courtier s'occupe de la délicate question de couvrir ses coûts liés aux intérêts en modifiant les spreads offerts sur ces comptes afin de fournir la marge dont il a besoin. Il peut également y avoir des frais supplémentaires ou des restrictions imposées à ces comptes pour prévenir les abus. Par conséquent, les frais de swap d'intérêt au jour le jour, les autres frais de type d'intérêt ou les commissions qui semblent être d'intérêt ne sont pas présents. Comme les commerçants le savent, ils n'ont jamais à s'inquiéter de prendre possession de devises étrangères. Ils ne spéculent que sur une position, puis sur sa direction possible vers l'avant. La raison pour laquelle aucune monnaie réelle ne change jamais de mains, comme il le serait généralement après un cycle de 24 à 48 heures, est qu'un courtier forex ferme réellement tous les comptes à minuit, puis les rouvre rapidement. Les courtiers fournisseurs de liquidité, généralement les banques, facturer des frais de swap basé sur le différentiel d'intérêt net entre les pays impliqués dans la paire de devises. Ces frais sont supprimés sur les comptes islamiques, mais il peut y avoir une restriction sur combien de nuits la position ouverte peut exister. Encore une fois, les questions religieuses peuvent dicter une approche différente, mais vous pouvez être assuré que le courtier va récupérer ses coûts grâce à un mécanisme. Pourquoi Gharar est si important Forex courtiers ont évidemment trouvé un moyen facile de contourner les préoccupations au sujet du concept d'intérêt, ou Riba, que les musulmans peuvent avoir. Le second terme, cependant, qu'être Gharar, n'est pas aussi facile à traiter ou à éliminer. Tous les forex trading implique de spéculer dans un marché volatile où les rendements et les résultats sont très suspects. Les juristes islamiques ont eu le plus de difficulté avec ce concept. Toute transaction sur le marché des produits financiers dérivés touchera naturellement Gharar et, pour cette raison, le négoce de contrats à terme, de contrats à terme, d'options, de vente à découvert ou de spéculation en général où le doute ou l'incertitude entoure la valeur de livraison future d'un actif sous Et la définition d'un dérivé, est suspect. Pour cette raison, chacun de ces articles est interdit par la plupart des interprétations de la charia, mais la négociation sur le marché au comptant, cependant, est autorisée, au moins, une fois de plus, par la majorité des juristes qui opine sur cette question. Il ya beaucoup de courtiers figurant dans notre liste supérieure ci dessus qui offrent islamique, No Riba, ou Shariah comptes, mais avant de faire votre choix, il serait prudent d'étudier les questions présentées ici. 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Les comptes, cependant, ont des restrictions que d'autres comptes n'ont pas. Pourquoi y at il des restrictions Malheureusement, les commerçants peu scrupuleux ont tenté d'utiliser des combinaisons de comptes islamiques et réguliers pour profiter des différences de prix utilisées par les courtiers à portée de main. Les courtiers sont à l'affût de ce type d'activité et va fermer un compte immédiatement, si elles soupçonnent de jouer. Remarques finales La charia incarne les principes islamiques que les musulmans doivent suivre dans leur vie quotidienne. Lorsqu'il s'agit d'investissements et de questions financières, l'intérêt est interdit et le risque de spéculation n'est toléré que dans certaines conditions spécifiques. Les islamistes qui envisagent de négocier activement des devises étrangères sont conseillés de faire des recherches sur le matériel sur le commerce de forex et de déterminer par eux mêmes si cette activité est jugée admissible par leurs interprétations de leurs propres normes religieuses. Après cette revue interne est terminée, le meilleur endroit pour commencer à chercher des offres diverses compte islamique est parmi les courtiers que nous avons énumérés ci dessus. OptiLab Partners AB Fatburs Brunnsgata 31 118 28 Stockholm Suède Le trading de devises à la marge comporte un niveau de risque élevé et peut ne pas convenir à tous les investisseurs. Le haut degré de levier peut travailler contre vous ainsi que pour vous. Avant de décider d'investir en devises, vous devriez considérer attentivement vos objectifs de placement, votre niveau d'expérience et votre appétit pour le risque. Aucune information ou opinion contenue sur ce site ne doit être considérée comme une sollicitation ou une offre d'achat ou de vente de devises, d'actions ou d'autres instruments ou services financiers. Les performances passées ne constituent pas une indication ou une garantie de performance future. Veuillez lire notre disclaimer légal. Copie 2017 OptiLab Partners AB. All Rights Reserved. ISLAMIC FOREX TRADING By Dr Mohammed Obaidullah Transcription 1 1. The Basic Exchange Contracts ISLAMIC FOREX TRADING By Dr Mohammed Obaidullah There is a general consensus among Islamic jurists on the view that currencies of different countries can be exchanged on a spot basis at a rate different from unity, since currencies of different countries are distinct entities with different values or intrinsic worth, and purchasing power. There also seems to be a general agreement among a majority of scholars on the view that currency exchange on a forward basis is not permissible, that is, when the rights and obligations of both parties relate to a future date. However, there is considerable difference of opinion among jurists when the rights of either one of the parties, which is same as obligation of the counterparty, is deferred to a future date. To elaborate, let us consider the example of two individuals A and B who belong to two different countries, India and US respectively. A intends to sell Indian rupees and buy U. S dollars. The converse is true for B. The rupee dollar exchange rate agreed upon is 1:20 and the transaction involves buying and selling of 50. The first situation is that A makes a spot payment of Rs1000 to B and accepts payment of 50 from B. The transaction is settled on a spot basis from both ends. Such transactions are valid and Islamically permissible. There are no two opinions about the same. The second possibility is that settlement of the transaction from both ends is deferred to a future date, say after six months from now. This implies that both A and B would make and accept payment of Rs1000 or 50, as the case may be, after six months. The predominant view is that such a contract is not Islamically permissible. A minority view considers it permissible. The third scenario is that the transaction is partly settled from one end only. For example, A makes a payment of Rs1000 now to B in lieu of a promise by B to pay 50 to him after six months. Alternatively, A accepts 50 now from B and promises to pay Rs1000 to him after six months. There are diametrically opposite views on the permissibility of such contracts which amount to bai salam in currencies. The purpose of this paper is to present a comprehensive analysis of various arguments in support and against the permissibility of these basic contracts involving currencies. The first form of contracting involving exchange of countervalues on a spot basis is beyond any kind of controversy. Permissibility or otherwise of the second type of contract in which delivery of one of the countervalues is deferred to a future date, is generally discussed in the framework of riba prohibition. Accordingly we discuss this contract in detail in section 2 dealing with the issue of prohibition of riba. Permissibility of the third form of contract in which delivery of both the countervalues is deferred, is generally discussed within the framework of reducing risk and uncertainty or gharar involved in such contracts. This, therefore, is the central theme of section 3 which deals with the issue of gharar. Section 4 attempts a holistic view of the Sharia relates issues as also the economic significance of the basic forms of contracting in the currency market. 2. The Issue of Riba Prohibition 2 The divergence of views1 on the permissibility or otherwise of exchange contracts in currencies can be traced primarily to the issue of riba prohibition. The need to eliminate riba in all forms of exchange contracts is of utmost importance. Riba in its Sharia context is generally defined2 as an unlawful gain derived from the quantitative inequality of the countervalues in any transaction purporting to effect the exchange of two or more species (anwa), which belong to the same genus (jins) and are governed by the same efficient cause (illa). Riba is generally classified into riba al fadl (excess) and riba al nasia (deferment) which denote an unlawful advantage by way of excess or deferment respectively. Prohibition of the former is achieved by a stipulation that the rate of exchange between the objects is unity and no gain is permissible to either party. The latter kind of riba is prohibited by disallowing deferred settlement and ensuring that the transaction is settled on the spot by both the parties. Another form of riba is called riba al jahiliyya or pre islamic riba which surfaces when the lender asks the borrower on the maturity date if the latter would settle the debt or increase the same. Increase is accompanied by charging interest on the amount initially borrowed. The prohibition of riba in the exchange of currencies belonging to different countries requires a process of analogy (qiyas). And in any such exercise involving analogy (qiyas), efficient cause (illa) plays an extremely important role. It is a common efficient cause (illa), which connects the object of the analogy with its subject, in the exercise of analogical reasoning. The appropriate efficient cause (illa) in case of exchange contracts has been variously defined by the major schools of Fiqh. This difference is reflected in the analogous reasoning for paper currencies belonging to different countries. A question of considerable significance in the process of analogous reasoning relates to the comparison between paper currencies with gold and silver. In the early days of Islam, gold and silver performed all the functions of money (thaman). Currencies were made of gold and silver with a known intrinsic value (quantum of gold or silver contained in them). Such currencies are described as thaman haqiqi, or naqdain in Fiqh literature. These were universally acceptable as principal means of exchange, accounting for a large chunk of transactions. Many other commodities, such as, various inferior metals also served as means of exchange, but with limited acceptability. These are described as fals in Fiqh literature. These are also known as thaman istalahi because of the fact that their acceptability stems not from their intrinsic worth, but due to the status accorded by the society during a particular period of time. The above two forms of currencies have been treated very differently by early Islamic jurists from the standpoint of permissibility of contracts involving them. The issue that needs to be resolved is whether the present age paper currencies fall under the former category or the latter. One view is that these should be treated at par with thaman haqiqi or gold and silver, since these serve as the principal means of exchange and unit of account like the latter. Hence, by analogous reasoning, all the Sharia related norms and injunctions applicable to thaman haqiqi should also be applicable to paper currency. Exchange of thaman haqiqi is known as bai sarf, and hence, the transactions in paper currencies should be governed by the Sharia rules relevant for bai sarf. The contrary view asserts that paper currencies should be treated in a manner similar to fals or thaman istalahi because of the fact that their face value is different from 3 their intrinsic worth. Their acceptability stems from their legal status within the domestic country or global economic importance (as in case of US dollars, for instance) A Synthesis of Alternative Views Analogical Reasoning (Qiyas) for Riba Prohibition The prohibition of riba is based on the tradition that the holy prophet (peace be upon him) said, quotSell gold for gold, silver for silver, wheat for wheat, barley for barley, date for date, salt for salt, in same quantities on the spot and when the commodities are different, sell as it suits you, but on the spot. quot Thus, the prohibition of riba applies primarily to the two precious metals (gold and silver) and four other commodities (wheat, barley, dates and salt). It also applies, by analogy (qiyas) to all species which are governed by the same efficient cause (illa) or which belong to any one of the genera of the six objects cited in the tradition. However, there is no general agreement among the various schools of Fiqh and even scholars belonging to the same school on the definition and identification of efficient cause (illa) of riba. For the Hanafis, efficient cause (illa) of riba has two dimensions: the exchanged articles belong to the same genus (jins) these possess weight (wazan) or measurability (kiliyya). If in a given exchange, both the elements of efficient cause (illa) are present, that is, the exchanged countervalues belong to the same genus (jins) and are all weighable or all measurable, then no gain is permissible (the exchange rate must be equal to unity) and the exchange must be on a spot basis. In case of gold and silver, the two elements of efficient cause (illa) are: unity of genus (jins) and weighability. This is also the Hanbali view according to one version3. (A different version is similar to the Shafii and Maliki view, as discussed below.) Thus, when gold is exchanged for gold, or silver is exchanged for silver, only spot transactions without any gain are permissible. It is also possible that in a given exchange, one of the two elements of efficient cause (illa) is present and the other is absent. For example, if the exchanged articles are all weighable or measurable but belong to different genus (jins) or, if the exchanged articles belong to same genus (jins) but neither is weighable nor measurable, then exchange with gain (at a rate different from unity) is permissible, but the exchange must be on a spot basis. Thus, when gold is exchanged for silver, the rate can be different from unity but no deferred settlement is permissible. If none of the two elements of efficient cause (illa) of riba are present in a given exchange, then none of the injunctions for riba prohibition apply. Exchange can take place with or without gain and both on a spot or deferred basis. Considering the case of exchange involving paper currencies belonging to different countries, riba prohibition would require a search for efficient cause (illa). Currencies belonging to different countries are clearly distinct entities these are legal tender within specific geographical boundaries with different intrinsic worth or purchasing power. Hence, a large majority of scholars perhaps rightly assert that there is no unity of genus (jins). Additionally, these are neither weighable nor measurable. This leads to a direct conclusion that none of the two elements of efficient cause (illa) of riba exist in such exchange. Hence, the exchange can take place free from any injunction regarding the rate 4 of exchange and the manner of settlement. The logic underlying this position is not difficult to comprehend. The intrinsic worth of paper currencies belonging to different countries differ as these have different purchasing power. Additionally, the intrinsic value or worth of paper currencies cannot be identified or assessed unlike gold and silver which can be weighed. Hence, neither the presence of riba al fadl (by excess), nor riba al nasia (by deferment) can be established. The Shafii school of Fiqh considers the efficient cause (illa) in case of gold and silver to be their property of being currency (thamaniyya) or the medium of exchange, unit of account and store of value. This is also the Maliki view. According to one version of this view, even if paper or leather is made the medium of exchange and is given the status of currency, then all the rules pertaining to naqdain, or gold and silver apply to them. Thus, according to this version, exchange involving currencies of different countries at a rate different from unity is permissible, but must be settled on a spot basis. Another version of the above two schools of thought is that the above cited efficient cause (illa) of being currency (thamaniyya) is specific to gold and silver, and cannot be generalized. That is, any other object, if used as a medium of exchange, cannot be included in their category. Hence, according to this version, the Sharia injunctions for riba prohibition are not applicable to paper currencies. Currencies belonging to different countries can be exchanged with or without gain and both on a spot or deferred basis. Proponents of the earlier version cite the case of exchange of paper currencies belonging to the same country in defense of their version. The consensus opinion of jurists in this case is that such exchange must be without any gain or at a rate equal to unity and must be settled on a spot basis. What is the rationale underlying the above decision If one considers the Hanafi and the first version of Hanbali position then, in this case, only one dimension of the efficient cause (illa) is present, that is, they belong to the same genus (jins). But paper currencies are neither weighable nor measurable. Hence, Hanafi law would apparently permit exchange of different quantities of the same currency on a spot basis. Similarly if the efficient cause of being currency (thamaniyya) is specific only to gold and silver, then Shafii and Maliki law would also permit the same. Needless to say, this amounts to permitting riba based borrowing and lending. This shows that, it is the first version of the Shafii and Maliki thought which underlies the consensus decision of prohibition of gain and deferred settlement in case of exchange of currencies belonging to the same country. According to the proponents, extending this logic to exchange of currencies of different countries would imply that exchange with gain or at a rate different from unity is permissible (since there no unity of jins), but settlement must be on a spot basis Comparison between Currency Exchange and Bai Sarf Bai sarf is defined in Fiqh literature as an exchange involving thaman haqiqi, defined as gold and silver, which served as the principal medium of exchange for almost all major transactions. 5 Proponents of the view that any exchange of currencies of different countries is same as bai sarf argue that in the present age paper currencies have effectively and completely replaced gold and silver as the medium of exchange. Hence, by analogy, exchange involving such currencies should be governed by the same Sharia rules and injunctions as bai sarf. It is also argued that if deferred settlement by either parties to the contract is permitted, this would open the possibilities of riba al nasia. Opponents of categorization of currency exchange with bai sarf however point out that the exchange of all forms of currency (thaman) cannot be termed as bai sarf. According to this view bai sarf implies exchange of currencies made of gold and silver (thaman haqiqi or naqdain) alone and not of money pronounced as such by the state authorities (thaman istalahi). The present age currencies are examples of the latter kind. These scholars find support in those writings which assert that if the commodities of exchange are not gold or silver, (even if one of these is gold or silver) then, the exchange cannot be termed as bai sarf. Nor would the stipulations regarding bai sarf be applicable to such exchanges. According to Imam Sarakhsi4 quotwhen an individual purchases fals or coins made out of inferior metals, such as, copper (thaman istalahi) for dirhams (thaman haqiqi) and makes a spot payment of the latter, but the seller does not have fals at that moment, then such exchange is permissible. taking possession of commodities exchanged by both parties is not a preconditionquot (while in case of bai sarf, it is.) A number of similar references exist which indicate that jurists do not classify an exchange of fals (thaman istalahi) for another fals (thaman istalahi) or gold or silver (thaman haqiqi), as bai sarf. Hence, the exchanges of currencies of two different countries which can only qualify as thaman istalahi can not be categorized as bai sarf. Nor can the constraint regarding spot settlement be imposed on such transactions. It should be noted here that the definition of bai sarf is provided Fiqh literature and there is no mention of the same in the holy traditions. The traditions mention about riba, and the sale and purchase of gold and silver (naqdain) which may be a major source of riba, is described as bai sarf by the Islamic jurists. It should also be noted that in Fiqh literature, bai sarf implies exchange of gold or silver only whether these are currently being used as medium of exchange or not. Exchange involving dinars and gold ornaments, both quality as bai sarf. Various jurists have sought to clarify this point and have defined sarf as that exchange in which both the commodities exchanged are in the nature of thaman, not necessarily thaman themselves. Hence, even when one of the commodities is processed gold (say, ornaments), such exchange is called bai sarf. Proponents of the view that currency exchange should be treated in a manner similar to bai sarf also derive support from writings of eminent Islamic jurists. According to Imam Ibn Taimiya quotanything that performs the functions of medium of exchange, unit of account, and store of value is called thaman, (not necessarily limited to gold amp silver). Similar references are available in the writings of Imam Ghazzali5 As far as the views of Imam Sarakhshi is concerned regarding exchange involving fals, according to them, some additional points need to be taken note of. In the early days of Islam, dinars and dirhams made of gold and silver were mostly used as medium of exchange in all major 6 transactions. Only the minor ones were settled with fals. In other words, fals did not possess the characteristics of money or thamaniyya in full and was hardly used as store of value or unit of account and was more in the nature of commodity. Hence there was no restriction on purchase of the same for gold and silver on a deferred basis. The present day currencies have all the features of thaman and are meant to be thaman only. The exchange involving currencies of different countries is same as bai sarf with difference of jins and hence, deferred settlement would lead to riba al nasia. Dr Mohamed Nejatullah Siddiqui illustrates this possibility with an example6. He writes quotIn a given moment in time when the market rate of exchange between dollar and rupee is 1:20, if an individual purchases 50 at the rate of 1:22 (settlement of his obligation in rupees deferred to a future date), then it is highly probable that he is, in fact, borrowing Rs now in lieu of a promise to repay Rs on a specified later date. (Since, he can obtain Rs 1000 now, exchanging the 50 purchased on credit at spot rate)quot Thus, sarf can be converted into interest based borrowing amp lending Defining Thamaniyya is the Key It appears from the above synthesis of alternative views that the key issue seems to be a correct definition of thamaniyya. For instance, a fundamental question that leads to divergent positions on permissibility relates to whether thamaniyya is specific to gold and silver, or can be associated with anything that performs the functions of money. We raise some issues below which may be taken into account in any exercise in reconsideration of alternative positions. It should be appreciated that thamaniyya may not be absolute and may vary in degrees. It is true that paper currencies have completely replaced gold and silver as medium of exchange, unit of account and store of value. In this sense, paper currencies can be said to possess thamaniyya. However, this is true for domestic currencies only and may not be true for foreign currencies. In other words, Indian rupees possess thamaniyya within the geographical boundaries of India only, and do not have any acceptability in US. These cannot be said to possess thamaniyya in US unless a US citizen can use Indian rupees as a medium of exchange, or unit of account, or store of value. In most cases such a possibility is remote. This possibility is also a function of the exchange rate mechanism in place, such as, convertibility of Indian rupees into US dollars, and whether a fixed or floating exchange rate system is in place. For example, assuming free convertibility of Indian rupees into US dollars and vice versa, and a fixed exchange rate system in which the rupee dollar exchange rate is not expected to increase or decrease in the foreseeable future, thamaniyya of rupee in US is considerably improved. The example cited by Dr Nejatullah Siddiqui also appears quite robust under the circumstances. Permission to exchange rupees for dollars on a deferred basis (from one end, of course) at a rate different from the spot rate (official rate which is likely to remain fixed till the date of settlement) would be a clear case of interest based borrowing and lending. However, if the assumption of fixed exchange rate is relaxed and the present system of fluctuating and volatile exchange rates is assumed to be the case, then it can be shown that the case of riba al nasia breaks down. We rewrite his example: quotIn a given moment in time when the 7 market rate of exchange between dollar and rupee is 1:20, if an individual purchases 50 at the rate of 1:22 (settlement of his obligation in rupees deferred to a future date), then it is highly probable that he is, in fact, borrowing Rs now in lieu of a promise to repay Rs on a specified later date. (Since, he can obtain Rs 1000 now, exchanging the 50 purchased on credit at spot rate)quot This would be so, only if the currency risk is non existent (exchange rate remains at 1:20), or is borne by the seller of dollars (buyer repays in rupees and not in dollars). If the former is true, then the seller of the dollars (lender) receives a predetermined return of ten percent when he converts Rs1100 received on the maturity date into 55 (at an exchange rate of 1:20). However, if the latter is true, then the return to the seller (or the lender) is not predetermined. It need not even be positive. For example, if the rupee dollar exchange rate increases to 1:25, then the seller of dollar would receive only 44 (Rs 1100 converted into dollars) for his investment of 50. Here two points are worth noting. First, when one assumes a fixed exchange rate regime, the distinction between currencies of different countries gets diluted. The situation becomes similar to exchanging pounds with sterlings (currencies belonging to the same country) at a fixed rate. Second, when one assumes a volatile exchange rate system, then just as one can visualize lending through the foreign currency market (mechanism suggested in the above example), one can also visualize lending through any other organized market (such as, for commodities or stocks.) If one replaces dollars for stocks in the above example, it would read as: quotIn a given moment in time when the market price of stock X is Rs 20, if an individual purchases 50 stocks at the rate of Rs 22 (settlement of his obligation in rupees deferred to a future date), then it is highly probable that he is, in fact, borrowing Rs now in lieu of a promise to repay Rs on a specified later date. (Since, he can obtain Rs 1000 now, exchanging the 50 stocks purchased on credit at current price)quot In this case too as in the earlier example, returns to the seller of stocks may be negative if stock price rises to Rs 25 on the settlement date. Hence, just as returns in the stock market or commodity market are Islamically acceptable because of the price risk, so are returns in the currency market because of fluctuations in the prices of currencies. A unique feature of thaman haqiqi or gold and silver is that the intrinsic worth of the currency is equal to its face value. Thus, the question of different geographical boundaries within which a given currency, such as, dinar or dirham circulates, is completely irrelevant. Gold is gold whether in country A or country B. Thus, when currency of country A made of gold is exchanged for currency of country B, also made of gold, then any deviation of the exchange rate from unity or deferment of settlement by either party cannot be permitted as it would clearly involve riba al fadl and also riba alnasia. However, when paper currencies of country A is exchanged for paper currency of country B, the case may be entirely different. The price risk (exchange rate risk), if positive, would eliminate any possibility of riba al nasia in the exchange with deferred settlement. However, if price risk (exchange rate risk) is zero, then such exchange could be a source of riba al nasia if deferred settlement is permitted7. 8 Another point that merits serious consideration is the possibility that certain currencies may possess thamaniyya, that is, used as a medium of exchange, unit of account, or store of value globally, within the domestic as well as foreign countries. For instance, US dollar is legal tender within US it is also acceptable as a medium of exchange or unit of account for a large volume of transactions across the globe. Thus, this specific currency may be said to possesses thamaniyya globally, in which case, jurists may impose the relevant injunctions on exchanges involving this specific currency to prevent riba alnasia. The fact is that when a currency possesses thamaniyya globally, then economic units using this global currency as the medium of exchange, unit of account or store of value may not be concerned about risk arising from volatility of inter country exchange rates. At the same time, it should be recognized that a large majority of currencies do not perform the functions of money except within their national boundaries where these are legal tender. Riba and risk cannot coexist in the same contract. The former connotes a possibility of returns with zero risk and cannot be earned through a market with positive price risk. As has been discussed above, the possibility of riba al fadl or riba al nasia may arise in exchange when gold or silver function as thaman or when the exchange involves paper currencies belonging to the same country or when the exchange involves currencies of different countries following a fixed exchange rate system. The last possibility is perhaps unislamic8 since price or exchange rate of currencies should be allowed to fluctuate freely in line with changes in demand and supply and also because prices should reflect the intrinsic worth or purchasing power of currencies. The foreign currency markets of today are characterised by volatile exchange rates. The gains or losses made on any transaction in currencies of different countries, are justified by the risk borne by the parties to the contract Possibility of Riba with Futures and Forwards So far, we have discussed views on the permissibility of bai salam in currencies, that is, when the obligation of only one of the parties to the exchange is deferred. What are the views of scholars on deferment of obligations of both parties Typical example of such contracts are forwards and futures9. According to a large majority of scholars, this is not permissible on various grounds, the most important being the element of risk and uncertainty (gharar) and the possibility of speculation of a kind which is not permissible. This is discussed in section 3. However, another ground for rejecting such contracts may be riba prohibition. In the preceding paragraph we have discussed that bai salam in currencies with fluctuating exchange rates can not be used to earn riba because of the presence of currency risk. It is possible to demonstrate that currency risk can be hedged or reduced to zero with another forward contract transacted simultaneously. And once risk is eliminated, the gain clearly would be riba. We modify and rewrite the same example: quotIn a given moment in time when the market rate of exchange between dollar and rupee is 1:20, an individual purchases 50 at the rate of 1:22 (settlement of his obligation in rupees deferred to a future date), and the seller of dollars also hedges his position by entering into a forward contract to sell Rs1100 to be 9 received on the future date at a rate of 1:20, then it is highly probable that he is, in fact, borrowing Rs now in lieu of a promise to repay Rs on a specified later date. (Since, he can obtain Rs 1000 now, exchanging the 50 dollars purchased on credit at spot rate)quot The seller of the dollars (lender) receives a predetermined return of ten percent when he converts Rs1100 received on the maturity date into 55 dollars (at an exchange rate of 1:20) for his investment of 50 dollars irrespective of the market rate of exchange prevailing on the date of maturity. Another simple possible way to earn riba may even involve a spot transaction and a simultaneous forward transaction. For example, the individual in the above example purchases 50 on a spot basis at the rate of 1:20 and simultaneously enters into a forward contract with the same party to sell 50 at the rate of 1:21 after one month. In effect this implies that he is lending Rs1000 now to the seller of dollars for one month and earns an interest of Rs50 (he receives Rs1050 after one month. This is a typical buy back or repo (repurchase) transaction so common in conventional banking The Issue of Freedom from Gharar 3.1 Defining Gharar Gharar, unlike riba, does not have a consensus definition. In broad terms, it connotes risk and uncertainty. It is useful to view gharar as a continuum of risk and uncertainty wherein the extreme point of zero risk is the only point that is well defined. Beyond this point, gharar becomes a variable and the gharar involved in a real life contract would lie somewhere on this continuum. Beyond a point on this continuum, risk and uncertainty or gharar becomes unacceptable11. Jurists have attempted to identify such situations involving forbidden gharar. A major factor that contributes to gharar is inadequate information (jahl) which increases uncertainty. This is when the terms of exchange, such as, price, objects of exchange, time of settlement etc. are not well defined. Gharar is also defined in terms of settlement risk or the uncertainty surrounding delivery of the exchanged articles. Islamic scholars have identified the conditions which make a contract uncertain to the extent that it is forbidden. Each party to the contract must be clear as to the quantity, specification, price, time, and place of delivery of the contract. A contract, say, to sell fish in the river involves uncertainty about the subject of exchange, about its delivery, and hence, not Islamically permissible. The need to eliminate any element of uncertainty inherent in a contract is underscored by a number of traditions.12 An outcome of excessive gharar or uncertainty is that it leads to the possibility of speculation of a variety which is forbidden. Speculation in its worst form, is gambling. The holy Quran and the traditions of the holy prophet explicitly prohibit gains made from games of chance which involve unearned income. The term used for gambling is maisir which literally means getting something too easily, getting a profit without working for it. Apart from pure games of chance, the holy prophet also forbade actions which generated unearned incomes without much productive efforts.13 10 Here it may be noted that the term speculation has different connotations. It always involves an attempt to predict the future outcome of an event. But the process may or may not be backed by collection, analysis and interpretation of relevant information. The former case is very much in conformity with Islamic rationality. An Islamic economic unit is required to assume risk after making a proper assessment of risk with the help of information. All business decisions involve speculation in this sense. It is only in the absence of information or under conditions of excessive gharar or uncertainty that speculation is akin to a game of chance and is reprehensible. 3.2 Gharar amp Speculation with of Futures amp Forwards Considering the case of the basic exchange contracts highlighted in section 1, it may be noted that the third type of contract where settlement by both the parties is deferred to a future date is forbidden, according to a large majority of jurists on grounds of excessive gharar. Futures and forwards in currencies are examples of such contracts under which two parties become obliged to exchange currencies of two different countries at a known rate at the end of a known time period. For example, individuals A and B commit to exchange US dollars and Indian rupees at the rate of 1: 22 after one month. If the amount involved is 50 and A is the buyer of dollars then, the obligations of A and B are to make a payments of Rs1100 and 50 respectively at the end of one month. The contract is settled when both the parties honour their obligations on the future date. Traditionally, an overwhelming majority of Sharia scholars have disapproved such contracts on several grounds. The prohibition applies to all such contracts where the obligations of both parties are deferred to a future date, including contracts involving exchange of currencies. An important objection is that such a contract involves sale of a non existent object or of an object not in the possession of the seller. This objection is based on several traditions of the holy prophet.14 There is difference of opinion on whether the prohibition in the said traditions apply to foodstuffs, or perishable commodities or to all objects of sale. There is, however, a general agreement on the view that the efficient cause (illa) of the prohibition of sale of an object which the seller does not own or of sale prior to taking possession is gharar, or the possible failure to deliver the goods purchased. Is this efficient cause (illa) present in an exchange involving future contracts in currencies of different countries In a market with full and free convertibility or no constraints on the supply of currencies, the probability of failure to deliver the same on the maturity date should be no cause for concern. Further, the standardized nature of futures contracts and transparent operating procedures on the organized futures markets15 is believed to minimize this probability. Some recent scholars have opined in the light of the above that futures, in general, should be permissible. According to them, the efficient cause (illa), that is, the probability of failure to deliver was quite relevant in a simple, primitive and unorganized market. It is no longer relevant in the organized futures markets of today16. Such contention, however, continues to be rejected by the majority of scholars. They underscore the fact that futures contracts almost never involve delivery by both parties. On the contrary, parties to the contract reverse the transaction 11 and the contract is settled in price difference only. For example, in the above example, if the currency exchange rate changes to 1: 23 on the maturity date, the reverse transaction for individual A would mean selling 50 at the rate of 1:23 to individual B. This would imply A making a gain of Rs50 (the difference between Rs1150 and Rs1100). This is exactly what B would lose. It may so happen that the exchange rate would change to 1:21 in which case A would lose Rs50 which is what B would gain. This obviously is a zerosum game in which the gain of one party is exactly equal to the loss of the other. This possibility of gains or losses (which theoretically can touch infinity) encourages economic units to speculate on the future direction of exchange rates. Since exchange rates fluctuate randomly, gains and losses are random too and the game is reduced to a game of chance. There is a vast body of literature on the forecastability of exchange rates and a large majority of empirical studies have provided supporting evidence on the futility of any attempt to make short run predictions. Exchange rates are volatile and remain unpredictable at least for the large majority of market participants. Needless to say, any attempt to speculate in the hope of the theoretically infinite gains is, in all likelihood, a game of chance for such participants. While the gains, if they materialize, are in the nature of maisir or unearned gains, the possibility of equally massive losses do indicate a possibility of default by the loser and hence, gharar Risk Management in Volatile Markets Hedging or risk reduction adds to planning and managerial efficiency. The economic justification of futures and forwards is in term of their role as a device for hedging. In the context of currency markets which are characterized by volatile rates, such contracts are believed to enable the parties to transfer and eliminate risk arising out of such fluctuations. For example, modifying the earlier example, assume that individual A is an exporter from India to US who has already sold some commodities to B, the US importer and anticipates a cashflow of 50 (which at the current market rate of 1:22 mean Rs 1100 to him) after one month. There is a possibility that US dollar may depreciate against Indian rupee during these one month, in which case A would realize less amount of rupees for his 50 ( if the new rate is 1:21, A would realize only Rs1050 ). Hence, A may enter into a forward or future contract to sell 50 at the rate of 1:21.5 at the end of one month (and thereby, realize Rs1075) with any counterparty which, in all probability, would have diametrically opposite expectations regarding future direction of exchange rates. In this case, A is able to hedge his position and at the same time, forgoes the opportunity of making a gain if his expectations do not materialize and US dollar appreciates against Indian rupee (say, to 1:23 which implies that he would have realized Rs1150, and not Rs1075 which he would realize now.) While hedging tools always improve planning and hence, performance, it should be noted that the intention of the contracting party whether to hedge or to speculate, can never be ascertained. It may be noted that hedging can also be accomplished with bai salam in currencies. As in the above example, exporter A anticipating a cash inflow of 50 after one month and expecting a depreciation of dollar may go for a salam sale of 50 (with his obligation to pay 50 deferred by one month.) Since he is expecting a dollar depreciation, he may agree to sell 50 at the rate of 1: There would be an immediate cash inflow in Rs 12 1075 for him. The question may be, why should the counterparty pay him rupees now in lieu of a promise to be repaid in dollars after one month. As in the case of futures, the counterparty would do so for profit, if its expectations are diametrically opposite, that is, it expects dollar to appreciate. For example, if dollar appreciates to 1: 23 during the one month period, then it would receive Rs1150 for Rs 1075 it invested in the purchase of 50. Thus, while A is able to hedge its position, the counterparty is able to earn a profit on trading of currencies. The difference from the earlier scenario is that the counterparty would be more restrained in trading because of the investment required, and such trading is unlikely to take the shape of rampant speculation. 4. Summary amp Conclusion Currency markets of today are characterized by volatile exchange rates. This fact should be taken note of in any analysis of the three basic types of contracts in which the basis of distinction is the possibility of deferment of obligations to future. We have attempted an assessment of these forms of contracting in terms of the overwhelming need to eliminate any possibility of riba, minimize gharar, jahl and the possibility of speculation of a kind akin to games of chance. In a volatile market, the participants are exposed to currency risk and Islamic rationality requires that such risk should be minimized in the interest of efficiency if not reduced to zero. It is obvious that spot settlement of the obligations of both parties would completely prohibit riba, and gharar, and minimize the possibility of speculation. However, this would also imply the absence of any technique of risk management and may involve some practical problems for the participants. At the other extreme, if the obligations of both the parties are deferred to a future date, then such contracting, in all likelihood, would open up the possibility of infinite unearned gains and losses from what may be rightly termed for the majority of participants as games of chance. Of course, these would also enable the participants to manage risk through complete risk transfer to others and reduce risk to zero. It is this possibility of risk reduction to zero which may enable a participant to earn riba. Future is not a new form of contract. Rather the justification for proscribing it is new. If in a simple primitive economy, it was prevention of gharar relating to delivery of the exchanged article, in todays complex financial system and organized exchanges, it is prevention of speculation of kind which is unislamic and which is possible under excessive gharar involved in forecasting highly volatile exchange rates. Such speculation is not just a possibility, but a reality. The precise motive of an economic unit entering into a future contract speculation or hedging may not ascertainable ( regulators may monitor end use, but such regulation may not be very practical, nor effective in a free market). Empirical evidence at a macro level, however, indicates the former to be the dominant motive. The second type of contracting with deferment of obligations of one of the parties to a future date falls between the two extremes. While Sharia scholars have divergent views about its permissibility, our analysis reveals that there is no possibility of earning riba with this kind of contracting. The requirement of spot settlement of obligations of atleast 13 one party imposes a natural curb on speculation, though the room for speculation is greater than under the first form of contracting. The requirement amounts to imposition of a hundred percent margin which, in all probability, would drive away the uninformed speculator from the market. This should force the speculator to be a little more sure of his expectations by being more informed. When speculation is based on information it is not only permissible, but desirable too. Bai salam would also enable the participants to manage risk. At the same time, the requirement of settlement from one end would dampen the tendency of many participants to seek a complete transfer of perceived risk and encourage them to make a realistic assessment of the actual risk. Notes amp References 1. These diverse views are reflected in the papers presented at the Fourth Fiqh Seminar organized by the Islamic Fiqh Academy, India in 1991 which were subsequently published in Majalla Fiqh Islami, part 4 by the Academy. The discussion on riba prohibition draws on these views. 2. Nabil Saleh, Unlawful gain and Legitimate Profit in Islamic Law, Graham and Trotman, London, 1992, p Ibn Qudama, al mughni, vol.4, pp Shams al Din al Sarakhsi, al mabsut, vol 14, pp Paper presented by Abdul Azim Islahi at the Fourth Fiqh Seminar organized by Islamic Fiqh Academy, India in Paper by Dr M N Siddiqui highlighting the issue was circulated among all leading Fiqh scholars by the Islamic Fiqh Academy, India for their views and was the main theme of deliberations during the session on Currency Exchange at the Fourth Fiqh Seminar held in It is contended by some that the above example may be modified to show the possibility of riba with spot settlement too. quotIn a given moment in time when the market rate of exchange between dollar and rupee is 1:20, if an individual purchases 50 at the rate of 1:22 (settlement of his obligation also on a spot basis), then it amounts to the seller of dollars exchanging 50 with 55 on a spot basis (Since, he can obtain Rs 1100 now, exchange them for 55 at spot rate of 1:20)quot Thus, spot settlement can also be a clear source of riba. Does this imply that spot settlement should be proscribed too The fallacy in the above and earlier examples is that there is no single contract but multiple contracts of exchange occurring at different points in time (true even in the above case). Riba can be earned only when the spot rate of 1:20 is fixed during the time interval between the transactions. This assumption is, needless to say, unrealistic and if imposed artificially, perhaps unislamic. 14 8. Islam envisages a free market where prices are determined by forces of demand and supply. There should be no interference in the price formation process even by the regulators. While price control and fixation is generally accepted as unislamic, some scholars, such as, Ibn Taimiya do admit of its permissibility. However, such permissibility is subject to the condition that price fixation is intended to combat cases of market anomalies caused by impairing the conditions of free competition. If market conditions are normal, forces of demand and supply should be allowed a free play in determination of prices. 9. Some Islamic scholars use the term forward to connote a salam sale. However, we use this term in the conventional sense where the obligations of both parties are deferred to a future date and hence, are similar to futures in this sense. The latter however, are standardized contracts and are traded on an organized Futures Exchange while the former are specific to the requirements of the buyer and seller. 10. This is known as bai al inah which is considered forbidden by almost all scholars with the exception of Imam Shafii. Followers of the same school, such as Al Nawawi do not consider it Islamically permissible. 11. It should be noted that modern finance theories also distinguish between conditions of risk and uncertainty and assert that rational decision making is possible only under conditions of risk and not under conditions of uncertainty. Conditions of risk refer to a situation where it is possible with the help of available data to estimate all possible outcomes and their corresponding probabilities, or develop the ex ante probability distribution. Under conditions of uncertainty, no such exercise is possible. The definition of gharar, Real life situations, of course, fall somewhere in the continuum of risk and uncertainty. 12. The following traditions underscore the need to avoid contracts involving uncertainty. Ibn Abbas reported that when Allahs prophet (pbuh) came to Medina, they were paying one and two years advance for fruits, so he said: quotThose who pay in advance for any thing must do so for a specified weight and for a definite timequot. It is reported on the authority of Ibn Umar that the Messenger of Allah (pbuh) forbade the transaction called habal al habala whereby a man bought a she camel which was to be the off spring of a she camel and which was still in its mothers womb. 13. According to a tradition reported by Abu Huraira, Allahs Messenger (pbuh) forbade a transaction determined by throwing stones, and the type which involves some uncertainty. The form of gambling most popular to Arabs was gambling by casting lots by means of arrows, on the principle of lottery, for division of carcass of slaughtered animals. The carcass was divided into unequal parts and marked arrows were drawn from a bag. One 15 received a large or small share depending on the mark on the arrow drawn. Obviously it was a pure game of chance. 14. The holy prophet is reported to have said quot Do not sell what is not with youquot Ibn Abbas reported that the prophet said: quotHe who buys foodstuff should not sell it until he has taken possession of it. quot Ibn Abbas said: quotI think it applies to all other things as wellquot. 15. The Futures Exchange performs an important function of providing a guarantee for delivery by all parties to the contract. It serves as the counterparty in the exchange for both, that is, as the buyer for the sale and as the seller for the purchase. 16. M Hashim Kamali quotIslamic Commercial Law: An Analysis of Futuresquot, The American Journal of Islamic Social Sciences, vol.13, no.2, 1996


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